dinsdag 19 april 2011

“Wij willen hem niet, want hij is christen.”

Het is nu al dagen onrustig in Qena, in opper Egypte. Duizenden demonstranten protesteren er tegen de nieuwe gouverneur, Emad Shehata Michael. Mansour El-Eissawy, de minister van Binnenlandse Zaken, maakte gisteren een onverwacht bezoek aan het gouvernement in een poging de demonstranten te kalmeren om een verdere escalatie van de situatie te voorkomen.

De demonstranten hebben de westelijke snelweg, naar de Dendera tempel, een oude Egyptische site, afgesloten. De snelweg is een levensader voor de bewoners in naburige steden die in Qena werken. De demonstranten hebben ook de oostelijke snelweg naar Luxor en Aswan afgesloten. Ze sloegen een tentenkamp op midden op het spoor. Daarmee ligt al het treinverkeer tussen Aswan en Cairo plat.

Ook lokale wegen zijn geblokkeerd, wat leidde tot botsingen tussen demonstranten en de bewoners van omringende dorpen, van wie velen niet konden gaan werken en hun kinderen niet naar school. Auto's die toch probeerden door te rijden werden bedreigd en kregen te horen dat hun ruiten eraan zouden gaan als ze niet rechtsomkeert maakten.

Sheikh Ahmed Khalafallah, een imam in Qena, zei dat het leven in de stad onmogelijk was geworden nu de mensen niet meer naar hun werken kunnen gaan."We zitten gevangen en kunnen ons niet bewegen", zei Sheikh Khalafallah. "Het kostte me vanmorgen een uur om op mijn werk te komen, omdat alle wegen zijn geblokkeerd, normaal rijdt ik dat in slechts tien minuten."

De protesten in Qena begonnen afgelopen donderdag de bekendmaking dat de Kopt Michael was benoemd tot gouverneur. Met name zijn politieverleden wekte de woede van de bevolking op. Michael was namelijk in Gizah verantwoordelijk voor de beveiliging tijdens de 25e januari revolutie. Als lid van het oude regime verantwoordelijk voor het doden van demonstranten, waarvan veel uit Qena.

Een ander heikel punt is dat Michael de tweede Kopt is op deze post. De bewoners hadden zelf gevraag om het vertrek van zijn voorganger, Magdy Ayoub, ook hij was een Kopt.

Ayoub wordt beschuldigd van corruptie, verkoop van grond in Qena aan rijke zakenlieden voor veel minder dan de werkelijke waarde. Ook liet hij het gouvernement achteruit gaan, nadat het een bloeitijd had meegemaakt onder Adel Labib, zijn voorganger.

Na de benoeming van Michael werd onmiddellijk een Facebook-groep opgericht om campagne te voeren tegen Ayoub. Op donderdagavond hadden zich duizenden boze demonstranten verzameld bij het hoofdkwartier. Ze dreigen een staking te beginnen als Michael niet de volgende dag uit zin functie was gezet.

Op vrijdag was er niets gebeurd en verzamelden zich opnieuw duizenden bij het gouvernementsgebouw, dit keer voor een open sit-in.

Tegen de middag was het plein aan de voorkant van het gouvernement veranderd in een miniatuur versie van Tahrir-plein. Vanuit een podium scandeerde men de slogan: "De mensen eisen een andere gouverneur."

De demonstranten komen uit alle lagen van de bevolking in Qena: hoogleraren, leden van verschillende politieke partijen en de ‘25e januari Youth Coalition’ in Qena. Ook verschillende Koptische gezinnen deden mee aan de protesten. Vooral om te laten zien dat zij zich van Ayoub distantiëren, omdat die ervan zou worden beschuldigd andere Kopten te hebben bevoordeeld. Wat leidde discriminaties tegen hen. Nu waren ze bang dat een andere Koptische gouverneur dezelfde fouten zou herhalen.

Maar op vrijdagavond namen de leden van de Moslim Broederschap en verschillende Salafistische groepen de protesten over en begonnen anti-Koptische slogans te zingen. Er werd met de vlag van Saoedi-Arabië gezwaaid. Daarop trokken veel van de Kopten terug uit de demonstratie. Toen de leden van de Moslim Broederschap in de gaten kregen dat de Salafisten de meerheid waren, begonnen ook zij terug te trekken.

De Broederschap waarschuwde in een verklaring voor sektarische bloedvergieten. "De situatie is veranderd van een vreedzaam protest in het argressief zingen van sektarische slogans die sektarische spanningen zullen doen oplaaien."  De demonstranten werd gevraagd geen sektarisch geweld te gebruiken om zich te uiten en raadt hen aan alle vormen van geweld af te wijzen om zo de restanten van het oude regime, die probeerden om chaos te veroorzaken, te vermijden.

"We begrijpen de behoeften van de bevolking van Qena, maar we zijn tegen het gebruik van geweld of iets dat het dagelijks leven belemmert en mensen beschadigd," aldus Mohamed Abdel Naby, een lid van de Broederschap in Qena.

Op zaterdag verzamelden zich opnieuw duizenden bewoners die wilde Michael zou verdwijnen. Ze krijgen support van honderden demonstranten, die in vrachtwagens uit verschillende steden rond om Qena werden aangevoerd .

Diezelfde middag werd Michael beëdigd. De woede van de demonstranten richtte zich rechtstreeks op premier Essam Sharaf. Zij beschuldigden hem ervan niet dat het besluit aan hen is opgedrongen zonder enige vorm van overleg.

De demonstranten besloten door te gaan met het blokkeren van wegen. Ook de nieuwe gouverneur en zijn medewerkers konden niet in hun kantoren. Verder dreigden ze met het afgesnijden van de elektriciteit uit de vier fabrieken in Qena. Er was men van plan watervoorziening stil te leggen. Wat een ramp zou betekenen, aangezien het gebied een van de belangrijkste leveranciers van water is naar de badplaats Hurghada aan de Rode Zee.

De stad is inmiddels volledig geïsoleerd en Salafistische groepen leiden de demonstranten. Er zijn geen telefoonverkeer of enige vorm van communicatie tussen het gouvernement en de hoofden van de verschillende steden in de omgeving.

Wat de crisis nog spannender maakt is het feit dat veel van de mensen die de protesten organiseren leden zijn van de drie stammen belangrijkste in het gebied - de "Arabische", "Hawara" en "El-Ashraf" stammen. Iedere aanval op een van hen zou zomaar kunnen leiden tot een "tar" (familie Vendetta) crisis. Dat is niet ongebruikelijk in Opper-Egyptische steden.

Daarnaast zijn de meeste van de bewoners in de stad gewapend. De demonstranten vinden dat ze worden genegeerd door Sharaf in Caïro, en beschouwen zijn besluit om Michael, ondanks hun protesten, te handhaven als een oorlogsverklaring tegen hen.

Mahmoud Saad, een professor in de filosofie(!) en een van de mensen die protesteert voor het gouvernement, vindt dat de demonstranten pas weer moeten weggaan als aan hun eisen wordt voldaan. Dat het politieverleden van Michael de reden is voor de crisis is volgens hem onjuist. "Dat is een grote leugen. Wij hem niet willen, want hij is christen. Zijn geschiedenis bij de politie is dus niet het belangrijkste probleem."
Saad en vele demonstranten vinden dat Qena, als een stad met een moslim meerderheid, een moslim als leider moet hebben. De benoeming van Saad bestempelde hij als "ondemocratisch".

"Waarom benoemen ze niet een Koptische gouverneur in Aswan, of bij de Rode Zee, of Alexandria? Waarom Qena? De 25e januari revolutie was tegen de erfenis van de macht en nu willen ze de post van gouverneur voor Qena tot een erfelijke en  voornamelijk christelijke post maken."

Volgens Sheikh Khalafallah Qena een zeer rijk islamitisch erfgoed.  Daarom is de benoeming van een christelijke gouverneur zo moeilijk te aanvaarden voor de lokale bevolking. Hij voegde daaraan toe dat de islamitische heilige Sid Abdel Raheem Qenawy is begraven in Qena en dat de stad behoefte heeft aan een moslim gouverneur, die onderdeel is van die cultuur.

"Ze verwijderden een Koptische burgemeester met een geschiedenis bij de politie en vervangen hem door een Koptische burgemeester ook met een geschiedenis bij de politie. Wat is dit? ", aldus Saad.

Maar Vader Kyrollos, bisschop van Qena, zei dat de gouverneur wordt benoemd door de minister-president en niet door middel van verkiezingen. Zijn benoeming moet dus gerespecteerd, anders zal er chaos uitbreken. Hij voegde daaraan toe dat “verborgen krachten” achter de huidige protesten zitten. "Ik denk dat ze worden geleid door de Moslim Broederschap en de Salafisten," aldus Vader Kyrollos. "Protesteren tegen een gouverneur omdat hij een Kopt is, is ongebruikelijk en zeer verdacht."

Vandaag staat een document op Facebook met de namen van de zes leiders van het protest. Volgens het document allemaal leden van de voormalige regerende Nationale Democratische Partij of in dienst van het security apparaat. Maar ongeacht wie het protest is begonnen, de mensen van Qena voelen zich als gevangenen in hun eigen stad.

"Ik heb een vriend die morgen een afspraak heeft voor zijn zoon in het kanker ziekenhuis in Caïro morgen. Het kostte hem drie maanden om die te krijgen. Hij is in paniek en wil die afspraak niet missen ", zei Sheikh Khalafallah. "Waar wacht Essam Sharaf  nog op? Op een uitbarsting van sektarische geweld? Hij moet nu iets doen."


Naschrift. Essam Sharaf deed niets. Op dindsdagmiddag 19 april 2011 heeft de Koptische gouverneur Michael, onder zware Salafistische druk, het veld moeten ruimen. Niet echt een bemoedigende ontwikkeling. Waar gaat dit eindigen?
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Mijn foto
Cairo, El Maadi, Egypt
De Arbaische Lente heeft in Egypte geleid tot grote veranderingen. Somigen noemen het een 'Revolutie'. Egypte op weg naar democratie? Ik volg de ontwikkelingen op de voet en doe daar verslag van.