vrijdag 29 april 2011

Journalisten betrapt bij de Syrische grens


Ik vond vanmorgen tussen mijn tweets een bericht van collega journalist
janeikelboom Jan Eikelboom
Vannacht samen met @EsmeraldavBoon als journalist betrapt bij de Syrische grens en gedeporteerd. Nu terug op vliegveld istanbul #flinkbalen

Heb natuurlijk gevraagd of ze nu echt hadden gedacht Syrie in te komen. Maar gelijk hebben ze: het is natuurlijk altijd de moeite waard het te proberen!

Een andere collega woont en werkt in Syrie. Ik vroeg me bezorgd af hoe het hem vergaat. Hij antwoordde: “Het gekke is dat hier in Damascus iedereen doet of er niets aan de hand is. Een vriend vertrouwde me enkele dagen geleden toe "niemand weet wat zich precies in Daraa afspeelt".
Enkele weken geleden kreeg ik de schrik van mijn leven. Om 02.00 uur in de nacht werd er keihard op mijn deur gebonst. Het bleken zeven lui van de veiligheidsdiensten te zijn die al mijn papieren en mijn computer hebben onderzocht. Sindsdien vraag ik de krant om mijn naam niet meer te vermelden. Verder wordt ik bijna achtervolgd door Nederlandse omroepen die mij telefonisch willen benaderen. Dat weiger ik pertinent want het is veel te gevaarlijk.”

Misschien achteraf toch maar beter dat Jan en Esmeralda veilig in Istanbul zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Mijn foto
Cairo, El Maadi, Egypt
De Arbaische Lente heeft in Egypte geleid tot grote veranderingen. Somigen noemen het een 'Revolutie'. Egypte op weg naar democratie? Ik volg de ontwikkelingen op de voet en doe daar verslag van.