dinsdag 26 april 2011

Islamisering Egypte ligt op de loer met komst Islam Zender

Al weken heb ik gewezen op de ophanden zijnde koersverandering van de Moslim Broederschap. De eerste tekenen waren vorige week al aanwezig. Tijdens het christelijk Pasen hebben ze zich heel beleefd gedragen en louter politiek correcte uitspraken gedaan. Nu, slechts één dag na Pasen wordt het nieuwe offensief ingezet.

Essem al-Erian, en woordvoerder van de Moslim Broederschap, beschuldigt een ieder die kritiek heeft op de islamitische bewegingen van het gebruik van geld dat door buitenlandse organisaties wordt gedoneerd voor het aanvallen van de islam. Iedere criticaster is daarmee dan direct een Islamofoob veroordeeld.

Tijdens een bijeenkomst gisteren in Caïro benadrukte Essam al-Erian het belang van diversiteit in de islamitische discours en kondigde hij aan dat de Broederschap werkt aan een grote ‘media-project’.  Een goed verstaander weet dan dat het zal gaan om een strak geplande pro-islam campagne. En zoiets werkt hier goed in Egypte. Mensen kijken buitensporig veel televisie en zijn na 30 jaar dictatuur gewoon om bijna alles te geloven wat je op de TV ziet.

“Het Islamitische project krijgt momenteel een hoop aandacht vanuit de hele wereld. We staan voor een moeilijke uitdaging," zei al-Erian. Daarmee duidt hij oa. op de discussies met Salafisten over democratie volgens westerse systeem als voorbeeld voor de overheid in het algemeen, maar ook over uitspraken over de benoeming van vrouwen of niet-moslims in leidinggevende posities.

En dan volgt de ene drogredenering na de andere. Zoals: "Sommigen proberen de islamitische bewegingen te betrekken in verkeerde dicussies," om er dan heel leep aan toe te voegen: "Voor mij zijn de islamitische principes van Sharia beter dan welke vorm van democratie dan ook, maar dit betekent niet dat we tegen democratie zijn." Klinkt aardig, maar beide meningen staan haaks op elkaar. Sharia en democratie gaan nimmer samen. En dat weet hij natuurlijk maar al te goed.

Maar hij maakt het nog bonter door eraan toe te voegen dat het hier gaat om de keuze tussen een dictatuur of een burgerlijke staat en niet om de keuze tussen een religieuze of een burgerlijke staat. Daarmee suggererend dat een religieuze staat niet en vorm van dictatuur zou zijn.

Mohamed Hassan, een van de Salafistische deelnemers aan de bijeenkomst van gisteren zei dat de islamitische groeperingen nauw moeten samenwerken om de “banier van de islam hoog te houden.”

En dan komt er nog een haasje uit de hoge hoed. Volgens meneer Hassan loopt het met de media volledig uit de hand. Er is duidelijk behoefte aan vrijheid in de media die de leer van de islam respecteert. Natuurlijk beschuldigde hij anderen ervan te werken “met een speciale agenda,” en “van het manipuleren van de media in hun eigen voordeel.” Daarmee wijzend op de belangrijke rol van de media, met name in het politieke debat.

Het wachten is nu op de nieuwe moslimzender. En op de reacties onder de bevolking. Kortom: hoe veerkrachtig zal de zgn. revolutie uiteindelijk blijken te zijn?

1 opmerking:

  1. Dit soort geluiden horen wij in de Nederlandse MSM helemaal niet. Ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen

Mijn foto
Cairo, El Maadi, Egypt
De Arbaische Lente heeft in Egypte geleid tot grote veranderingen. Somigen noemen het een 'Revolutie'. Egypte op weg naar democratie? Ik volg de ontwikkelingen op de voet en doe daar verslag van.