dinsdag 3 mei 2011

Zo kan het niet bedoeld zijn!

Soms lijken uitspraken gedaan in het verleden vandaag – nog – meer zeggingskracht te hebben als op het moment dat ze werden uitgesproken. Zo ook met deze bekende uitspraak van Martin Luther King Jr.:

”I will mourn the loss of thousands of precious lives, but I will not rejoice in the death of one, not even an enemy. Returning hate for hate multiplies hate, adding deeper darkness to a night already devoid of stars. Darkness cannot drive out darkness: only light can do that. Hate cannot drive out hate, only love can do that.”

Maarten Luther King Jr.
 “Ik zal treuren om het verlies van duizenden kostbare levens, maar ik zal me niet verblijden over de dood van één mens, zelfs niet van een vijand. Wanneer je haat vergeldt met haat, vermenigvuldigt haat,  en voegt meer duisternis toe aan een nacht die al verstoken is van sterren. Duisternis kan geen duisternis verdrijven: alleen licht kan dat doen. Haat kan geen haat verdrijven, alleen liefde kan dat doen.”

En terwijl vele tienduizenden Amerikanen op TV uitbundig de dood van hun grote vijand Osama Bin Laden vierden, drong zich bij mij de gedachte op dat dit toch niet een heel gepaste reactie is voor een zogenaamd christelijke natie. Ja, kun je dan zeggen: da’s toch logisch, die mensen moeten hun gevoelens kunnen uitten. Zo gaat dat nu eenmaal. Maar dan denk ik alweer: dat zal allemaal wel zo wezen, dat het zo hoort. Haat kan geen haat verdrijven. Bij mij wil dat er niet in. Zo kan het niet bedoeld zijn!

2 opmerkingen:

  1. Dit is precies wat ik gisteren dacht toen ik die beelden van al die mensen bij het Witte Huis zag, het schokte me nogal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Idd. Haat moet je niet met haat vergelden. Er is altijd de vraag: wie begint met het verlichten van de donkere nacht? Wie begint met stoppen met haten? Dat moet van 2 kanten komen. Beide partijen moeten stoppen met haten. Democratie is een stap in de goede richting. De dialoog aangaan is een stap in de goede richting. Maar dat kost heel veel tijd. Maar geweld eindigt waar liefde begint.

    BeantwoordenVerwijderen

Mijn foto
Cairo, El Maadi, Egypt
De Arbaische Lente heeft in Egypte geleid tot grote veranderingen. Somigen noemen het een 'Revolutie'. Egypte op weg naar democratie? Ik volg de ontwikkelingen op de voet en doe daar verslag van.