zaterdag 22 augustus 2009

Ramadan tijd

Afgelopen nacht is de vastenmaand Ramadan begonnen. Het is voor moslims een van de grootste en belangrijkste jaarlijkse gebeurtenissen. Al weken kijkt men er naar uit. Enerzijds is het een feest, maar anderzijds ook een zware maand. Van zonsopgang tot zonsondergang mag niet worden gegeten en niets worden gedronken. En dat laatste is geen kleinigheid nu de vastenmaand langzaam aan in hoog zomer terecht is gekomen. Met dagelijks temperaturen tussen de 34 en 38 graden celcius. Overigens is er een groot verschil tussen het christelijk vasten en het islamitisch vasten. Monniken in kloosters, maar ook christenen in het land vasten soms wel 200 dagen of meer. Dan eet men slechts brood en drinkt water. Moslims mogen na zonsondergang weer eten. Nou, dat doen ze dan ook. Met name de eerste avonden zijn een feest. Hele families komen dan bij elkaar en dan wordt een stevig gegeten en gedronken (geen alcohol uiteraard). Tijdens de maand Ramadan komt men niet zelden behoorlijk aan. Het vasten is ook een feest. Bij (bijna iedere) moskee heeft men een tent gebouwd en tafels geplaatst. Daar mogen armen gedurende de vastenmaand gratis komen eten. Tijdens de maand Ramadan is iedereen gelijk, arm of rijk. Om de mensen tegemoet te komen heeft men de wintertijd speciaal voor de vastenmaand nu al laten ingaan, zodat de avond een uur eerder valt. Zo kan er een uur eerder gegeten en gedronken worden. En daar zijn ze best bij mee. "Happy Ramadan Sir", riep mijn buurman mij toe. Hij is nog vol goede moed.

2 opmerkingen:

  1. Dag Jielis, allereerst een hartelijke groet uit Nederland.
    Met plezier lees ik je weblog.
    Veel succes met je werkzaamheden.

    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Jielis,

    jij bent al weer druk aan de gang. Hier starten we ook weer op. Ik heb er weer zin in. Heb me met veel plezier verdiept in de nieuw te geven modules spiritualiteit. Het ga je goed daar.

    Groet

    Joke Bruinsma-de Beer

    BeantwoordenVerwijderen

Mijn foto
Cairo, El Maadi, Egypt
De Arbaische Lente heeft in Egypte geleid tot grote veranderingen. Somigen noemen het een 'Revolutie'. Egypte op weg naar democratie? Ik volg de ontwikkelingen op de voet en doe daar verslag van.