vrijdag 14 augustus 2009

Eerste werkweken in Cairo

De eerste twee weken in Cairo liggen achter me. Het was een hele overgang van Nederland naar hier. Ondanks het feit dat ik hier toch al heel veel geweest ben, ook voor langere tijd. Alles achter laten voelt heel anders dan voor een kortere tijd heen en weer reizen.
Het werk op het CIDT begon met een week alleen het office draaiende houden. Kees Hulsman was voor een broodnodige vakantie een week naar Dahab. Daar zat ik dan. De eerste week heb ik vooral gebruikt om gesprekken te voeren met alle staffleden en de interns (buitenlandse studenten die hier werken). Ik heb ze bevraagd over hun werk, hun exacte taken. Maar over wat ze leuk vinden aan het werk en wat niet. En tenslotte: 'wat verwachten jullie van mij?' Opvallend is dat men van mij verwacht duidelijke regels toe te passen. Daarnaast willen ze ook gewaardeerd worden voor hun werk. En bemoedigd. Een van de lastige hobbels die hier genomen moet worden is het vrij grote verschil in arbeidsethos tussen Nederlanders en Egyptenaren. Over het omgaan met tijd en verantwoordelijkheden bestaan hier wezenlijk andere ideeen. Het zal me zeker geruime tijd koste om daar op een juiste manier mee om te kunnen gaan.

1 opmerking:

  1. Dag Jielis,

    Mooi om op deze manier een inkijkje te hebben in de manier waarop je leeft en werkt.Het huis naast de moskee moet een lekkere plek zijn om 's avonds thuis te komen en op mooie avonden nog even met collega's en vrienden te genieten van het dakterras.
    Zo te lezen ligt er een mooie uitdaging op je te
    wachten op het terrein van organisatie, discipline en time management maar dit hoeft natuurlijk niet allemaal gelijk geregeld. Ook voor jezelf een mooie testcase in een veranderde rol.
    Sterkte met de warmte en de ramadan die een grote invloed heeft op het dagelijks leven en ook al ben je nu wat verder weg door dit contact lijkt de afstand kleiner.

    Ik zie uit naar je volgende verhalen.

    Gr. Metsje

    BeantwoordenVerwijderen

Mijn foto
Cairo, El Maadi, Egypt
De Arbaische Lente heeft in Egypte geleid tot grote veranderingen. Somigen noemen het een 'Revolutie'. Egypte op weg naar democratie? Ik volg de ontwikkelingen op de voet en doe daar verslag van.