vrijdag 7 januari 2011

‘Ik ben bang voor mijn leven, maar ga toch naar de kerk’


Gisteravond zijn de meeste Kopten toch naar de Kerk gegaan om Kerstmis bij te wonen. Koptische Kerst valt op 7 januari. Ondanks de duidelijke bezorgdheid over de veiligheid naar aanleiding van de bomaanslag op een kerk in Alexandrië op nieuwjaarsdag, waarbij 23 mensen gedood.

Hoewel vele kerkgangers bang zijn voor escalatie, proberen ze toch om zich voor te bereiden op een goed kerstfeest. Bij de Sint Marcus Kerk, de vroegere Kathedraal en zetel van de Koptische Paus, is het dringen om naar binnen te komen. "Natuurlijk ben ik met mijn familie naar de mis gekomen," vertelt een van de kerkgangers. "Ik ben bang voor mijn leven en het leven van mijn dierbaren, maar degenen die sterven in een kerk gaan rechtstreeks naar de hemel."

De vele beveiligingsmensen lijken de dreiging serieus te nemen. "We moeten nu extra alert zijn.” Op het plein voor de kerk hangen enkele enorme zwarte spandoeken om het verdriet te symboliseren.
Ook in Egypte hebben vele moslims aangeboden Christelijke kerken te bewaken. "Christenen zijn niet bang en veel moslim vrienden zullen ons begeleiden naar de mis. We wonen samen, zodat we samen kunnen sterven,” aldus een kerkganger. Opvallend veel mensen zijn in het zwart gekleed naar de mis gekomen, uit respect voor de slachtoffers van de afschuwelijke terroristische aanval in Alexandrië.

Tijdens de mis is het verdriet duidelijk voelbaar. De stemming is ingetogen. Een van de priesters krijgt het tijdens het uitspreken van het gebed te kwaad. Zijn stem breekt en de tranen rollen over zijn wangen in zijn baard. Duidelijk zichtbaar op de vele televisieschermen in de kerk. En even wordt het heel stil in de kerk.

Enkele kilometers verderop, in de nieuwe Sint Marcus Kathedraal in de wijk Abbassiya, gaat de Paus Shenouda III zelf voor in de mis. Dit kerk opvallend veel ministers, parlementsleden, befaamde acteurs en actrices onder de speciale gasten. Zeer opmerkelijk is ook dat president Mubarak zich door twee van zijn zonen, Gamal en Alaa, laat vertegenwoordigen.

De paus ziet er nog ouder en vermoeider uit tijdens zijn preek. De trieste gebeurtenissen van de laatste tijd hebben bij de kerkleider overduidelijk hun sporen nagelaten. In zijn preek gedenkt hij de slachtoffers van de aanslag in Alexandrië. Maar ook die van de aanslag in Nag Hammadi, nu precies een jaar geleden. “Zoals de drie Wijzen hun wierook, mirre en goud offerden aan Jezus, zo offeren wij Jezus vandaag aan de zielen van de slachtoffers van het geweld.” Volgens de Shenouda heeft president Mubarak hem eerder op de dag gebeld met de mededeling dat “het bloed van onze mensen niet goedkoop is”.

Na de mis verlaten de speciale gasten, zoals te doen gebruikelijk, de kerk. Na eerst persoonlijk afscheid genomen te hebben van de paus. Onder de ministers is slechts een Kopt. De minister van financiën Boutros-Ghali.

Inmiddels heeft Naquib Sawiris, een zeer vermogende Koptische zakenman, een bedrag van 1 miljoen Egyptische Ponden uitgeloofd voor degene die informatie kan verstrekken over de dader van de aanslag in Alexandrië.


2 opmerkingen:

  1. hee Jielis, ik zag je bij Schepper & Co en las je ervaringen in Alexandrië. Door jouw verslag komt het gebeuren dichterbij. Je schrijft erg beeldend en leid me - al schrijvend- door de straten van Alexandrië. Ik wens je sterkte bij het verwerken van wat je gezien hebt en alle goeds.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor dit en je vorige verslag, Jielis.
    Wat 'n shit !
    Sterkte daar en all the best,
    groeten,
    Jan van Dijk

    BeantwoordenVerwijderen

Mijn foto
Cairo, El Maadi, Egypt
De Arbaische Lente heeft in Egypte geleid tot grote veranderingen. Somigen noemen het een 'Revolutie'. Egypte op weg naar democratie? Ik volg de ontwikkelingen op de voet en doe daar verslag van.