donderdag 31 maart 2011

Ali Gomaa, grootmoefti, spreekt over belang milieu


Interview in de Egyptische krant Al-Masry Al-Youm met Ali Gomaa, grootmoefti van Egypte. Een gesprek als onderdeel van de serie ‘Green Profiel’, waarin prominente figuren in Egypte hun commentaar geven op de milieuproblematiek. Hierbij mijn vertaling.

Al-Masry Al-Youm: Hoe belangrijk is het milieu binnen de islamitische doctrine? En op welke manier is de islam doctrine van belang voor de mens als het over de verantwoordelijkheid tegenover het milieu?

Gomaa: In het islamitische wereldbeeld is de mens Allah's plaatsvervangers op aarde. Dat betekent dat we de verantwoordelijkheid van zowel het behoud van het milieu en de ontwikkeling ervan dragen. Omdat de almachtige Allah de wereld voor ons heeft geschapen om ons te dienen moeten we die wereld ook onderhouden.
De onderwerping van de aarde betekent dat de mensheid het recht heeft om van de zegeningen van de aarde en haar rijkdommen te genieten. Echter, rekening houdend met de islamitische wereldbeeld, hebben we geen recht om van deze zegeningen alleen ons voordeel te doen door te profiteren van die van anderen of toekomstige generaties. We zijn als meester over het milieu aangesteld, moeten verantwoording afleggen voor Allah, de Almachtige, die ons beloont of dienovereenkomstig bestraft. Als we goed zorgen voor het milieu, zullen we beloond worden met goedheid, maar als we misbruik maken van het milieu en het verruïneren, zal een verschrikkelijk lot ons deel zijn.
Zoals vermeld in de Koran, "Die het verbond met Allah breken na de bekrachtiging er van en datgene, wat Allah gebood te verenigen, scheiden en die onheil op aarde stichten, dezen zijn de verliezers." (2:27)
Islamitische wet richt zich op de relatie tussen mens en milieu met dezelfde binaire weergave van de rechten en plichten. Net zoals het heeft ons verplicht om het milieu te beschermen en te delen met anderen, heeft het ook toegekend ieder van ons het recht op verblijf in een schone en mooie omgeving, waar we kunnen leven in vrijheid en waardigheid.
Islamitische wet gaat uitvoerig in op de kwestie van de bescherming van het milieu met diverse juridische uitspraken die de ontwikkeling van de wereld in verband met het algemene kader van de religie. Bovendien, de islamitische wet probeert altijd het welzijn van zowel het individu als de gemeenschap te bevorderen.

Al-Masry Al-Youm: In 2007 was er een fatwa (islamitische uitspraak), uitgevaardigd op het verbranden van rijststro, zoals dat is verboden in overeenstemming met de sharia. Welke andere fatwa's zijn inmiddels uitgegeven die ook betrekking hebben op de verantwoordelijkheid van de mens voor het milieu?

Gomaa: In het algemeen is elke handeling die schade kan berokkenen aan het milieu verboden in de islam. En het verbranden van stro rijst is een van de besluiten die schade toebrengt aan het milieu en aan de mensheid. In verband met deze specifieke fatwa vroeg ik de overheid om milieuvriendelijke alternatieven te bieden voor boeren om zich te ontdoen van rijst stro.

Al-Masry Al-Youm: Eind vorig jaar nam u deel aan de Jordan conferentie, getiteld "Milieu en de islam", georganiseerd door het Koninklijk Aal al-Bayt Instituut voor het islamitisch denken. Kunt u ons vertellen wat de belangrijkste uitkomsten waren van deze conferentie?

Gomaa: Eigenlijk hebben we verschillende onderwerpen besproken tijdens de conferentie, zoals de rol van de Koran, hadith en islamitische waarden bij het geven van oplossingen voor milieuproblemen wereldwijd.
Ons belangrijkste doel was om de te betekenis van de islam te verhelderen en te analyseren, om het milieu te beschermen tegen misbruik van de mens. Bovendien liet de conferentie haar licht schijnen op de islamitische waarden die oproepen tot het behoud van het milieu en van de hele mensheid.
De conferentie was een goede gelegenheid om met meer dan honderd moslimgeleerden uit 40 verschillende landen meningen en ideeën te delen en uit te wisselen over de milieu crises, die een wereldwijd probleem vormen.
In mijn toespraak heb ik me gericht op het belang van milieu-zaken als onderdeel van de onderwijsprogramma's.  De milieuvervuiling, klimaatverandering en opwarming van de aarde, wat neerkomt op een grotere bedreiging dan een oorlog zijn. Dat is de reden waarom we meer aandacht moeten geven aan milieu problemen.
Ook hebben we 38 projecten voor wetenschappelijk onderzoek besproken en de discussies daarover waren zeer informatief.

Al-Masry Al-Youm: Welke rol speelt de discussie tussen de religieuze geleerden om meer aandacht te geven aan de milieu-agenda?

Gomaa: De gemeenschap van religieuze geleerden kan een belangrijke rol spelen bij het verspreiden van islamitische ideeën die oproepen voor het beschermen van het milieu tegen corruptie en de bescherming ervan. Dit kan gedaan worden door gebruik te maken van de vrijdagse en zondagse religieuze preken en door het volgen van verschillende milieu-conferenties en lezingen.
Vervuiling en opwarming van de aarde vormen een nog grotere bedreiging dan oorlog, en de strijd voor het milieu zou op een positieve manier om de mensheid samen te laten werken aan dit behoud. Milieu-gerelateerde kwesties zouden een belangrijke component van religieuze leerstellingen moeten worden. Het is de plicht van alle religieuze geleerden om zich vertrouwd te maken met de milieu-crises waarmee we geconfronteerd worden.

Al-Masry Al-Youm: Wat moeten we, naar uw mening doen om belangrijke veranderingen in gang te zetten om de balans in het milieu te herstellen?

Gomaa: Eigenlijk is de relatie tussen de mensheid en het universum van oorsprong een harmonie. Sinds de mensheid op aarde verscheen, is hun intellectuele en sociale ontwikkeling nauw verbonden met de mate waarin ze er aan gewend zijn geraakt hun omgeving, die tot de instrument van het leven hebben gemaakt, voortdurend aan te passen. Mensen hebben een verplichting hun omgeving te eerbiedigen en te cultiveren. En onder geen enkele voorwaarde mogen zij die misbruiken.
Moslims in het bijzonder moeten tegenover de almachtige Allah's schepselen zijn met een houding van gelijkwaardigheid en partnerschap in het aanbidden dezelfde God. Gelovigen stralen liefde voor wat hij heeft gemaakt uit als de liefde die zij hebben voor hem. Ze maken geen onderscheid tussen kleinere wezens of meer indrukwekkende, want wat voor hen is belangrijk de almachtige en alwetende schepper.
Moslims zelfs vereren en aanbidden aantal levenloze objecten vanwege hun hoge plaats in het zicht van de almachtige Allah, net zoals de korantekst, de Kaaba, en het graf van de profeet Mohamed.

Al-Masry Al-Youm: Tot slot, wat is de huidige rol van de Egyptische Dar al-Ifta bij de bevordering van een milieu-bewustzijn binnen een islamitisch inzicht?

Gomaa: Dar al-Iftaa, heeft naast haar rol in het uitvaardigen van fatwa's, de taak deel te nemen en aan internationale forums en conferenties die milieuproblemen te pakken, en heeft nog steeds plannen voor meer samenwerking met betrekking tot deze kwestie. Onlangs heeft de zorg om het milieu geleid tot een vraag aan de top van internationale concerns, omtrent het gebruik van religieuze leerstellingen van milieugerelateerde problemen op te lossen omdat ze nu zeer urgent zijn.
Dar al-Ifta heeft maatregelen genomen om de koolstofuitstoot te verminderen, en het is onze hoop tegen eind 2011 te kunnen verklaren dat ons dat gelukt is. We zijn hard bezig om deze certificeringen binnen te haken.

woensdag 30 maart 2011

Geen grote hervormingen in Syrië. Assad waarschuwt voor "samenzwering"

President Bashar al-Assad gaf op woensdag de 'samenzweerders (en natuurlijk komen die, net als we hoorden van Mubarak en Khaddafi uit het buitenland) de schuld van de dodelijke onlusten' in Syrië. Maar de noodtoestand wordt niet opgeheven, ook deed hij geen andere concessies in zijn eerste toespraak sinds protesten om grotere vrijheden uitbraken eerder deze maand.

In een langverwachte toespraak tot het Parlement, die bijna een uur duurde, heeft Assad zich gericht tegen de social networking websites en pan-Arabische satelliettelevisie met hun nieuws kanalen. Maar hij zei niets over eventuele plannen om de noodtoestand op te heffen.

Presidentieel adviseur Bouthaina Shaaban vertelde zondag nog dat Syrië had besloten om de noodtoestand, die sinds 1963 van kracht is in het land op te heffen.

Maar het autocratische regime van Assad, die zijn vader Hafez al-Assad opvolgde in 2000, is  de afgelopen twee weken opgeschrikt door een golf van demonstraties, onlangs een wettelijk verbod, aangemoedigd door opstanden in de Arabische wereld.

"Ik weet dat het Syrische sinds vorige week in afwachting is van deze toespraak, maar ik wilde wachten op het volledige beeld ... om te voorkomen dat ik een emotionele toespraak zou geven. Nu stel ik de mensen op hun gemak op het moment dat onze vijanden ons Syrië aanvallen, " aldus Assad in het parlement.

Assad, waarschuwde Syrië dat dit een "test van eenheid" zal zijn, en dat  zei het land vijanden heeft die hun voordeel halen met het aanzetten toto conflicten.

"Het complot is anders van vorm en timing van wat er elders gaande is in de Arabische wereld," zei hij.

"Syrië is niet geïsoleerd van de regio ... maar we zijn niet een kopie van andere landen."

"We zijn allemaal voor de hervorming. Dat is de plicht van de staat. Maar we zijn niet voor strijd," zei de Syrische leider.

"De hervorming is niet een trend," voegde hij eraan toe. "Als mensen hun rechten op eisen, heeft de staat de plicht om aan hun eisen te voldoen."

"Wat moeten we oppassen voor hervormingen die beginnen onder deze omstandigheden nu, als voorbijgaande golf."

Als bondgenoot van Iran en verklaarde vijand van de belangrijkste regionale partner van Washington Israël, hebben demonstranten, aangemoedigd door volksopstanden in de Arabische wereld, de Syrische regering geconfronteerd met eisen voor ingrijpende veranderingen.

Assad zou, zo werd op grote schaal verwacht, ingaan op een reeks van hervormingen welke vorige week werden bekendgemaakt. Die kwamen weer in reactie op twee weken van protesten voor verregaande hervormingen en meer vrijheden in het land, dat sinds 1963 wordt geregeerd door de Baath-partij.

Shaaban maakte op zondag bekend dat het besluit om de noodtoestand op te heffen reeds was gemaakt, maar kon niets zeggen over de "tijdpad."

Assad herhaalde die verklaring eerder vandaag in zijn toespraak: "De maatregelen die donderdag bekend werden gemaakt zullen niet plotseling in kunnen gaan," zei hij. "De wet op de noodtoestand zijn in studie. Er zijn nog meer niet aangekondigde hervormingen ... maar het geven van een termijn is een logistieke kwestie." 

De golf van protesten, die op 15 maart begon in Damascus, werden snel en hardhandig door veiligheidstroepen neergeslagen. Inmiddels is het protest overgenomen door de zuidelijke regio van Daraa en de multi-confessionele kustplaats Latakia in het noorden.

dinsdag 29 maart 2011

Onrust op de Universiteitscampus

Op  het Tahrir-plein in Cairo, waar miljoenen protesteerden en waar het voormalige regime omver is geworpen mag de rust dan zijn teruggekeerd. Maar op de Universiteit begint de onrust nu pas goed.

De militaire politie joeg vorige week nog een grote demonstratie hardhandig uit elkaar, waarbij minstens 12 studenten in het ziekenhuis belandden. De volgende dag echter zetten studenten van (mijn) de Cairo University hun protesten voort.

Zij eisen dat decanen en andere leidinggevenden, die zijn benoemd door het regime van de voormalige Egyptische president Hosni Mubarak, moeten verdwijnen.
Misschien in eerste instantie enigszins begrijpelijk, maar het lijkt me niet redelijk. Immers, iedereen tussen de 35-60 heeft gewerkt binnen de periode van het Mubarak-regime. Het betekent dus niet dat ze dan allemaal fout zijn (geweest). De klacht van de studenten is legitiem, maar het is niet redelijk, want je kunt niet zomaar iedereen eruit gooien.

Een student vertelt: "We hadden gisteren een protestdemonstratie aan de voorkant van het hoofdgebouw, waar het kantoor van de decaan is. De studenten eisen zijn vertrek. Want de decaan is een spion van het (voormalige) systeem.
Andere studenten lachen om deze gedurfde uitspraak. Een universiteits decaan brandmerken als een spion zou ondenkbaar zijn geweest voor de januari-revolutie.

Maar de studenten hebben wel een beetje gelijk, aldus Dina Shehata, onderzoekster bij het Al-Ahram Centrum voor Politieke en Strategische Studies. Immers, volgens de wet werden topambtenaren op een universiteit benoemd door Mubarak.

Het merendeel van de decanen aan de meeste van de grote faculteiten van de Universiteit van Cairo zaten zeer dicht bij of in de regerende NDP partij. Het was een vertrouwde strategie om de studenten te controleren.

De partij is onthoofd, maar het systeem is er nog

De Nationale Democratische Partij (NDP), de regerende partij van Egypte, stortte geheel in tijdens de protesten die de president en partijleider ten val brachten. Maar veel van het systeem zit nog steeds op zijn post.

Zo gebruikten veel bestuurders hun positie om te voorkomen dat actie voerende studenten hun examens konden doen. Zo waren ze in feite deel van het beruchte veiligheidssysteem.

Studenten zijn gewoon een deel van de samenleving, maar een ongedurige groep die snel veranderingen wil.

Druk op de ketel houden           

Toen de militaire politie de demonstratie op de Universiteit van Cairo uiteen sloeg, gebruikten ze Tasers en prikstokken – die normaal gesproken voor vee worden gebruikt. Aldus de Egyptische mensenrechtenorganisaties naar aanleiding van hun bevindingen onderzoeken onder de gewonden in het ziekenhuis. De Militaire Raad heeft inmiddels beloofd de rapporten te onderzoeken.

De belofte van een onderzoek werd gezien als een concessie. Studenten lijken vastbesloten om de druk op de ketel te houden. Demonstrerende studenten die eerder van een particuliere universiteit werden verwijderd mochten deze week weer terugkeren en helpen om de eerste studentenvereniging te organiseren. Dit zijn kleine, maar duidelijke stappen voorwaarts.

Aan de andere kant merk ik dat veel studenten gefrustreerd zijn, omdat het grote gevoel dat er was tijdens de revolutie, waarbij veel mensen zijn gestorven gewond  zijn geraakt niet heeft geleid tot een echte verandering, in welke aard ook.

Protesten worden nu buiten de universiteit opgepakt. Er is door een groep van bloggers en activisten een oproep gedaan voor een actie op het Tahrir-plein op vrijdag aanstaande. Het komt op een moment dat de militaire raad van Egypte, onder andere via sms, het bericht verzendt dat de Egyptenaren van de straat moeten en beginnen met de opbouw van het land en het voorbereiden op parlementsverkiezingen over zes maanden. De frustratie neemt daarmee slechts nog meer toe.

zaterdag 26 maart 2011

REVOLUTIE GEKIDNAPT?


Ramez Atallah, directeur van het Egyptisch Bijbelgenootschap schrijft in de nieuwsbrief zijn analyse over het referendum van vorige week.
Hierbij in vertaling een samenvatting:

Opmerkelijke opkomst voor een referendum

Op 19 maart hebben de Egyptenaren in ongekend grote aantallen en enthousiasme de gang naar de stemlokalen gemaakt om in een referendum te oordelen over de voorgestelde wijzigingen van de Egyptische grondwet. Deze wijzigingen waren bedoeld om het mogelijk maken om een nieuw parlement en senaat en uiteindelijk een president te kiezen. Maar dan onder meer democratische omstandigheden dan in het verleden.

Door “Ja” te stemmen kunnen in de nabije toekomst verkiezingen plaats vinden voor het Parlement, de Senaat en het Presidentschap. De meerderheid van  de "ja"-stemmen waren aanhangers van rechtse islamitische groepen onder leiding van de eerder verboden Moslim Broederschap. Omdat ze al landelijke netwerken hebben zijn ze goed georganiseerd en staan geschikte kandidaten van hun partij in het hele land klaar. Anderen, die nog niet over een dergelijk netwerk beschikken, maken weinig kans om dit soort goed toegeruste kandidaten op tijd klaar te stomen voor de parlementsverkiezingen in september.

Door te stemmen "Nee", zou deze verkiezing worden uitgesteld en waardoor een aantal nieuwe partijen de mogelijkheid wordt geboden hun infrastructuur op te bouwen, zodat Egyptenaren mettertijd een eerlijke keuze kunnen maken. Velen geloofden dit de enige manier was om de revolutionaire 'droom’ op een werkelijk seculiere staat te realiseren.

Het merendeel van de jeugd en demonstranten die de revolutie hebben geleid, plus zowat elke christen in het land stemden "Nee".

Onverwachte resultaten

De ‘ontmoedigende resultaat’ van een 77,2% "ja" stemmen en een 22% 'nee' heeft christenen en allen die dromen van een land waar religie zou niet de politieke gezindheid kan bepalen zeer geschokt. Wat het nog erger maakte was dat veel islamitische woordvoerders in het openbaar verklaarden dat deze "ja"-stem een duidelijke bevestiging was dat de meerderheid van de Egyptenaren een islamitische staat willen!

Achttien miljoen mensen stemden en vier miljoen van hen zei: "Nee". Van deze vier miljoen, was waarschijnlijk ongeveer de helft christenen. Dit betekent dat er mogelijk niet meer dan 2 miljoen open-minded moslim-kiezers in Egypte zijn. Al is dit een groot aantal, is het nog steeds een kleine minderheid van de stemgerechtigde bevolking.

Angst voor een moslim overname

Voor velen van ons (christenen) was het referendum een lakmoestest om te zien hoe sterk de christelijke en de open-minded elementen in het land werkelijk zijn. Uit het resultaat is duidelijk geworden dat we een belangrijke, maar kleine minderheid zijn omgeven door een meerderheid van Egyptenaren die waarschijnlijk streven naar een meer uitgesproken islamitische natie.

Vóór de revolutie maakte nauwelijks iemand gebruikt van het recht om te stemmen, de verkiezingen waren immers meestal gemanipuleerd. Deze keer waren de meeste christenen zeer gemotiveerd om te stemmen en zijn nu zeer ontmoedigd door de uitslag. Hun droom - en dat van velen die achter de Revolutie  stonden - van een echt democratische seculiere staat, staat nu weer geheel ter discussie. Velen vragen zich af of hun inspanningen en harde werken om trouw deelnemen aan het verkiezingsproces nu niet voor niets zijn geweest.

Daarom bid ik:

1. Dat al degenen die “Nee” hebben gestemd niet opgeven te blijven geloven in democratie in Egypte, maar betrokken blijven, ook bij de komende verkiezingen. Zelfs nog meer dan ze al waren voor dit referendum.

2. Dat christenen in Egypte durven geloven dat God hen nog steeds steunt, hoewel hun recente pogingen om de politieke proces te beïnvloeden ontmoedigend was weinig tastbare resultaten heeft opgeleverd.

3. De Bible Society haar werk zal blijven doen. (U kunt de hoogte te houden van wat we doen op http://www.rebuildegypt.tenbibles.com)

Persoonlijk denk ik dat een grotere vrijheid in de samenleving, hoewel zeker welkom, niet noodzakelijkerwijs zal leiden tot dieper geloof. Werken onder strengere beperkingen (in een meer islamitische Egypte) kan in er toe leiden dat christenen meer toegewijd zullen zijn aan hun geloof en hun Heer. Bijvoorbeeld, in weerwil van de opmerkelijke vrijheid in de westerse landen is het niet per se makkelijker voor christenen hun geloof te belijden. Laat ons nooit vergeten dat het diepste verlangen van de apostel Paulus was: "Ik wil Christus kennen en de kracht van zijn opstanding ervaren, ik wil delen in zijn lijden”. Wij willen vaak het eerste en vergeten het laatste.

Dus zelfs al was ik persoonlijk ontmoedigd door de resultaten van het referendum, ik heb een diepe overtuiging dat God ons zal steunen. Ik heb ook hoop dat – in alle politieke veranderingen in Egypte - het Evangelie zal groeien en bloeien, zoals zij dat  ook heeft de afgelopen eeuwen heeft gedaan onder vele onderdrukkende regimes.”

Ramez Atallah
Algemeen Directeur
De Bijbel Genootschap van Egypte

vrijdag 25 maart 2011

Kopten blij met verbod op religieuze politieke partijen

Een nieuwe wet die de oprichting van de (politieke) partijen op basis van religieuze of geografische gronden verbiedt heeft nogal wat tegenstrijdige reacties opgeroepen tussen de verschillende politieke krachten in Egypte. 


Afgelopen woensdag stemde de Egyptische regering in met een voorstel tot wijziging van een wet uit 1977, die de oprichting van partijen op basis van religie wel toestond.

Een woordvoerder van enkele Islamitische bewegingen, Diaa Rashwan, zei dat de wet een positieve stap is die Egypte zal beschermen tegen sektarische verdeeldheid. Hij voegde hier echter wel aan toe dat het gevaar van oprichting van partijen op basis van religieuze redenen niet van toepassing is op de (Moslim) Broederschap, omdat die een politieke groep is, niet een politieke partij. Daarom heeft ze het recht om deel te nemen aan de “politieke structuur van de staat”. Voorbeelden van op religie gebaseerde politieke partijen zijn onder andere een Christelijke, Selefie of Bahaii partij.

Ook Hamed al-Dafrawy, lid van de oppositie beweging de Moslim Broederschap, die zich voorbereidt om een nieuwe partij op te richten, zei dat de nieuwe partij niet zal worden gebaseerd op religieuze gronden. Hij verwerpt de inmenging van religie met politiek. "Niemand moet proberen om de politiek te gebruiken voor een bepaalde religieuze visie”.

Advocaat Naguib Gibrail uitte zijn blijdschap met de voorgestelde wijzigingen door te zeggen dat ze helpen om de eisen van de revolutie te bereiken. Eisen die pleiten voor een seculiere staat. Zo wordt de weg vrij gemaakt voor een partij pluralisme dat gebaseerd op niet-sektarische opvattingen. Hij voegde daaraan de waarschuwing toe dat "als de MB een partij zou blijken te zijn op basis van religieuze denkbeelden, dit de deur zal openen voor alle religieuze bewegingen om vergelijkbare partijen op te richten. Dat zal op termijn de veiligheid van het land ernstig kunnen bedreigen."
"Mijn partij heet het Vrije Egyptisch. En meer dan 65 procent van haar leden bestaat uit moslims, hoewel de oprichter een Kopt is. Maar dit betekent niet dat de partij uitsluitend bestemd is voor Kopten," zei hij over zijn eerste ervaringen met nieuwe partij.

De Koptische activist Sheriff Dos is zeer ingenomen met de voorgestelde wijzigingen. Al eerder riep hij op bestaande partijen op te heffen en nieuwe op te richten. Daarbij waarschuwde hij voordurend voor de gevaren van op religie gebaseerde politiek.

woensdag 23 maart 2011

Hoogste leider Moslim Broederschap wil gesprek met paus Shenouda


Mohamed Badie, de hoogste leider van de Moslim Broederschap heeft om een gesprek verzocht met de Koptische paus Shenouda III, aldus een Koptische bron gisteren.

Het verzoek kwam na een telefoongesprek tussen de twee op zaterdag, na de terugkeer van de paus na een 18-daagse medische reis naar de VS.

Badie nam het initiatief om Shenouda te bellen en vertelde hem dat de komende periode ieders medewerking van belang is. Daarbij nadrukte hij zijn goede relatie met bisschoppen in Beni Suef waar hij opgroeide.

De Koptische Kerk en de Moslim Broederschap hebben uitgesproken en tegengestelde standpunten over de grondwetswijzigingen, zoals die zijn voorgesteld in het referendum van afgelopen zaterdag. Terwijl de kerk  de amendementen afwijst, omdat in artikel 2 staat dat de islam de nationale godsdienst van Egypte is, is de Broederschap juist voor de strekking van dit artikel.

Badie heeft ook een initiatief gelanceerd om een dialoog aan te gaan met Koptische jongeren, omdat die hun zorg hebben geuit over de mogelijkheid van de Broederschap om te veel macht naar zich toe te trekken in Egypte.

De Koptische Jeugd Beweging verwerpt het initiatief van Badie. Rami Kamel, een leider van de beweging, wil pas praten met de Moslim Broeders nadat die eerst hun excuses hebben aangeboden voor, wat hij beschreef als, de "bloedige geschiedenis tegen de Kopten." Hij vraagt om garanties dat alle Egyptenaren gelijke rechten zullen krijgen en als volwaardige burgers zullen worden beschouwd.

dinsdag 22 maart 2011

Eerste test Egypte’s weg naar democratie


De eerste test van de overgang van Egypte naar democratie was een referendum afgelopen zaterdag over een nieuwe grondwet. In deze eerste vrije verkiezingen na het aftreden van Mubarak zei ruim 77% van de Egyptenaren ‘Ja’ tegen de voorgestelde grondwet. Het resultaat van het referendum maakt de weg vrij voor parlementsverkiezingen. Die kunnen nu zo snel mogelijk plaats vinden. Hoewel presidentscandidaten Amr Mousa, oud-voorzitter van de Arbische liga en Mohamed ElBaradei liever zouden zien dat er eerst presidentsverkiezingen worden gehouden. Dat zou de nieuwe oppositiepartijen meer tijd geven zich te organiseren en te profileren.

Rechter Mohamed Atiya, die door het leger werd aangesteld als voorzitter van de commissie van toezicht op het referendum, zei in een persconferentie op zondag dat ruim 41% van de stemgerechtigde Egyptenaren hun stem heeft uitgebracht.

De voorgestelde grondwetswijzigingen omvatten: het verminderen van de presidentiële mandaten van zes jaar naar vier jaar, het beperken van het presidentschap tot slechts twee termijnen, en het opstellen van nieuwe criteria voor de presidentskandidaten.

De stemming van afgelopen zaterdag werd gehouden te midden van gepolariseerde politieke standpunten met enerzijds de Moslimbroederschap, die verboden was onder Mubarak en overblijfselen van de onder Mobarak regerende Nationale Democratische Partij (NDP). Deze beide partijen zijn voor de nieuwe tekst van de grondwet en willen zo spoedig parlementsverkiezingen. Ook andere islamitische groeperingen, zoals de salafisten en al-Gama'a al-Islamiyya, riepen hun leden op voor eze grondwet te stemmen.

Aan de andere kant hebben bijna alle oppositiepartijen, zoals de liberale Wafd partij en linkse Tagammu partij, opgeroepen om ‘Nee’ te zeggen deze grondwetstekst. Zij vinden dat eerst een geheel nieuwe grondwetstekst moet worden geschreven. Presidentskandidaten Mohamed ElBaradei en Amr Moussa verworpen de nu voorgestelde amendementen. Ook zij vinden dat het schrijven van een geheel nieuwe grondwet is een prioriteit.

Seculiere oppositiegroepen vrezen dat het referendum de goed georganiseerde Moslim Broederschap goed  uitkomt om zich goed te kunnen positioneren op het politieke toneel in het post-Mubarak tijdperk.

Volgens rechter Atiya hebben zijn er veel minder ernstige gevallen van onregelmatigheden bij de verkiezingen gemeld vergeleken bij vorige verkiezingen, zoals die van afgelopen november. Deze onregelmatigheden hebben echter geen invloed  gehad op de uiteindelijke resultaten. "Alle onregelmatigheden worden onderzocht door het Openbaar Ministerie", voegde hij er nog aan toe.

In dit referendum heeft uiteindelijk 77,2 procent van de Egyptenaren 'Ja' gezegd tegen de voorgestelde grondwetswijzigingen. 

donderdag 17 maart 2011

UNESCO bezorgd over Egyptische Oudheden

De UNESCO heeft haar toenemende zorgen geuit over de Egyptische Archelogische plaatsen en musea, die zijn bestolen sinds de revolutie begon eind januari.


"We krijgen steeds meer alarmerende raporten van verschillende plaatsen en musea in Egypte", aldus Irena Bokava, directeur van UNESCO in Parijs, tijdens een bijeenkomst waar werd gesproken hoe de illegale handel in kunstvoorwerpen kan worden bestreden. "Wij zijn erg bezorgd", zei ze bij die gelegenheid.

De UNESCO deed een dringend beroep Egypte's waardevolle kunstschatten te beschermen en daar waar mogelijk op te sporen. In de chaos die ontstond gedurende de eerste dagen van de volksopstand in Egypte zijn een aantal zeer waardevolle voorwerpen gestolen.


Bokova vertelde dat ze afgelopen week de Egyptische authoriteiten een bericht heeft geschreven, waarin ze deze oproept om "concrete maatregelen te nemen om de archelogische plaatsen in heel Egypte te beschermen."
"We moeten ook internalionale maatregelen nemen om te voorkomen dat de kunstschatten op de markt gebracht kunnen worden." De UNESCO had voormalig directeur Oudheden Zahi Hawass uitgenodigd de vergadering bij te wonen. Maar hij kon (mocht) niet komen. In plaats daarvan zond hij een boodschap waarin hij de internationale gemeenschap te hulp riep om de handel van "rovers en opportunisten" tegente gaan. 

Uit het Egyptisch Museum aan het Tahrir plein in Cairo zijn tijdens ongeregeldheden, met name op woensdag 2 februari, 54 voorwerpen gestolen. Een speciaal geformeerd committee deed de afgelopen weken onderzoek en kwam tot deze trieste conclusie.
De directeur van het museum, Tareq el-Awady, wil dat er zo snel mogelijk een gedetaileerde lijst wordt vrijgegeven op de website van het museum, met daarop alle vermiste voorwerpen.

In het wereld beroemde museum bevindt zich een collectie van ruim 160.000 voorwerpen. Een groot deel van die voorwerpen bevinden zich in het depot van het museum. Ondertussen wordt hard gewerkt aan de bouw van het nieuwe Egyptisch Museum. Dat museum, naast de piramides van Gizeh, moet binnen drie jaar gereed zijn. Veel van de voorwerpen die decennia in het depot waren opgeslagen zullen daar voor het eerst in de geschiedenis van het museum voor het grote publiek zichtbaar zijn.

  

"Het hoofd is er af, maar...

... we hebben de rest (van het beest) overgehouden, genoeg paarden, kamelen en ezels."


uit: Egyptian Mail, Tuesday, March 15, 2011

'The Egyptian Museum: In the midst of revolution'

De inmiddels afgetreden - en niet geheel onomstreden - baas van het Departement van Oudheden Zahi Hawass schreef over zijn ervarigen gedurende de nacht tijdens de 'revolutie' dat in 'zijn' Egyptisch Museum werd ingebroken. Het was de dag dat de (daartoe betaalde) pro-Mubarak betogers het museum binnen drongen en daar vernielingen aanrichtten. Berichten dat er ook voorwerpen zijn gestolen zijn tot op heden niet opgehelderd. Hoewel dus inmiddels in ongenade gevallen, wil ik toch dit verslag van Hawass hier plaatsen. Want hoe dan ook: hij heeft wel hart voor Egypte's (archelogische) zaak.

'The night of Friday, 28 January 2011, passed slowly, and my hours were punctuated by waking nightmares and a single desperate thought regarding what state I would find the Egyptian Museum in the next morning [following a night of protests and the Egyptian police abandoning their guard posts outside the museum].
I woke up early to perform the morning Fajr prayers, rubbing the sleep from my eyes as if I had managed to drift off in the first place. Afterwards I sat behind my desk and tried to busy myself with anything until the car which had been arranged to take me to the Egyptian Museum arrived. Hours passed slowly, and I found myself reading a great book by American archaeologist and historian James Henry Breasted called "The Dawn of Conscience." In this book, Breasted writes "Egypt laid the foundations of civilization and shaped the human conscience thousands of years ago. All sciences began there, in the place where the Nile flows and floods to form a great Delta; where the ancient Egyptians lived, invented writing and laid the foundations of knowledge and civilization. They were the first to come together to form a village, which later grew to become a city and then the first unified state and political system in the world"

I dressed and left the house at around 8 am, travelling quickly to Cairo's Tahrir Square. Looking out of the car window on the journey to the centre of Cairo I saw a country different than the one that I was used to seeing, with cars and people walking in all different directions without the presence of a single police or traffic officer to direct the scene. As we drew closer to Tahrir Square, I saw burnt-out vehicles and other remnants of a ferocious battle, and the scenes of chaos said it all. I saw flames and smoke ascending from the tall building that housed several organizations and societies and which is only separated from the Egyptian Museum by the western garden wall. I heaved a deep sigh of relief and thanked God that the Museum was still standing and that the fire from the adjacent building had not spread to it. All that remained now was to make sure that the antiquities held within the museum were similarly unharmed.

The garden surrounding the Egyptian Museum was completely take up with tanks and armoured vehicles belonging to the Egyptian armed forces. A state of deadly silence hung over the entire place and despite the heightened activity of the heavily armed troops, everyone was moving in silence. I headed in through the main entrance of the Museum and made for the administration office which is situated at the far right of building. Here I was receive by the new director of the Egyptian Museum, a young man of about 40 years of age, who had only been appointed to this position around 40 days earlier. Next to him stood the Chief of the Egyptian Museum's Board of Trustees, the Museum's Chief of Security, and other security officers, as well as 4 members of the Egyptian tourism police in civilian attire. In addition to this group, there was a group of the Egyptian armed forces that specializes in protecting the museum, and this group was led by a young officer whose facial features took me back thousands of years. Indeed, this officer's stern visage reminded me of statues and busts of a number of Egypt's ancient rulers, such as King Menes, the ancient Egyptian pharaoh credited with having united Upper and Lower Egypt, and the founder of the first dynasty, as well as King Ahmose I, who completed the conquest and expulsion of the Hyksos. In addition to this, he also reminded me of Thutmose III who created the largest empire Egypt had ever seen, and Ramses II, the greatest military commander who signed the earlier known peace treat in the world, with the Hittites.

I sat with this group and listened to the grim details of the criminal attack that took place on the Egyptian Museum on Friday night, 28 January 2011. I was furnished with the other side of the story which until then was not known to me and was not broadcast by the different terrestrial and satellite TV channels which mainly focused on the fire in the building adjacent to the Museum and on the looting that occurred to some banks and institutes in the area amidst this unprecedented state of utter lawlessness. That day marked the unfolding of a new chapter in Egypt's history; a chapter that began with a group of Egyptian youth taking to the streets to demand for freedom; a chapter whose end is yet to be written.'

12/03/2011

woensdag 16 maart 2011

God Geklaagd

De Libische despoot Muammer Gaddafi zei dat hij vastbesloten is om de maand-oude opstand tegen hem te verpletteren. Ondertussen probeert de VN krampachtig  voorstellen te bespreken voor een no-fly zone om zijn gevechtsvliegtuigen aan de grond te houden.


Ook kondigde hij aan dat het leger spoedig de aanval zal inzetten op het "rebellen bastion van Benghazi. Als dit een buitenlands plot is, zullen we het verpletteren, maar als het een binnenlands plot, we zullen het ook verpletteren," zei Gaddafi, die herhaaldelijk Al-Qaeda en Westerse machten de schuld gaf van de opstand tegen zijn vier decennia oude bewind. Een verklaring gericht aan de bewoners zei hij: "De strijdkrachten komen er aan  om uw veiligheid te waarborgen, het onrecht dat jullie is aangedaan ongedaan te maken, jullie te beschermen, rust en het leven terug te brengen naar de normale situatie. Dit is een humanitaire operatie die wordt uitgevoerd in uw belang, en is niet gericht op het nemen van wraak tegen iedereen", zo voegde hij toe.

In een ziekenhuis niet ver van Benghazi werden gewonde en dode rebellen binnen gebracht, afkomstig van de frontlinie op slechts een paar kilometer afstand.
Een Libische arts, Suleiman al-Obeidi, zei: "Wij willen een no-fly zone en medische puaze. Wij zijn burgers. Wat kunnen we doen tegen zware wapens tegen tanks, (van Russische makelij) Grad raketten en oorlogsschepen..?"

- Ondertusssen hebben Europese machthebbers, bijeenkomst in Parijs, gezegd een militaire interventie niet te steunen zolang die niet door de Verenigde Naties wordt afroepen. Een groep van acht ministers van Buitenlandse Zaken is "het erover eens dat de VN-Veiligheidsraad meer de druk moet uitoefenen, onder meer door middel van economische maatregelen tegen Libie en het vertrek van Gaddafi," alsus de Franse minister van Buitenlandse Zaken Alain Juppe. Maar die kans is gering. De meeste G8 landen zijn tegen. En de Verenigde Staten en Rusland zullen een dergelijk voorstel met een veto blokkeren. Toch geven Londen en Parijs hun pogingen vooralsnog niet op.

- Ondertussen heeft de Arabische Liga, onder voorzitterschap van Libanon, afgelopen weekend al wel ingestemd met de resolutie waarin wordt opgeroepen tot een no-fly-zone om burgers te beschermen.

-  Ondertussen zijn China en Rusland falicant de no-fly zone. Logisch want die zien, gezien de groeiende onrust in hun eigen landen, de bui al hangen. Dit zet de weg open naar een eventueel toekomstig ingrijpen op hun grondgebied, wanneer ook daar de democratisch gezinden in opstand komen. Je kunt d’r op wachten.

- Ondertussen zijn de Verenigde Staten zeer voorzichtig en is Duitsland voorstander van de invoering strenger wapenembargo, een reisverbod en de bevriezing van de Libische buitenlandse tegoeden.

- Ondertussen meldde de Franse VN-ambassadeur, Gerard Araud,  dat "Wij diep bedroefd zijn vanwege het feit dat de zaken aan de grond ernstig verslechteren, dat het leger van Gaddafi zeer snel oprukt en dat deze VN-Raad nog niet heeft gereageerd."

- Ondertussen beschuldigde Juppe inmiddels China van het blokkeren van de Veiligheidsraad van de actie. "Als we vandaag vast zitten, het is niet alleen omdat Europa onmachtig is, het is omdat in de Veiligheidsraad China zegt niet te willen meewerken  een resolutie die leidt tot storingen binnen de internationale gemeenschap in de binnenlandse aangelegenheden van een land."

- Ondertussen is de foto hierboven alweer bijna vier weken (!) oud. En de vraag prangende vraag dus ook. 

- Ondertussen verdedigt Het Witte Huis president Barack Obama's tegenzin om Amerikaanse troepen in tezetten om een no-fly zone af te dwingen. Dat zou hem op wel heel erg veel binnenlandse kritiek komen te staan. En dat kan er nou net niet bij hebben.

- Ondertussen kondigde Washington wel sancties aan tegen de Libië minister van Buitenlandse Zaken Mussa Kussa en 16 Libische staatsbedrijven.

- Ondertussen heeft Gaddafi handig gebruik gemaakt van de catastrofes die Japan hebben getroffen. De verzamelde wereldpers heeft enkel en alleen nog maar ook voor de situatie in Japan.

- Ondertussen hebben Westerse landen eigenlijk voornamelijk oog voor de nucleaire aspecten van de ramp. Het Nederlandse TV programma NieuwsUur besteed nu al dagen haar uur durende programma aan de nucleaire risico’s. Met als voornaamste vraag natuurlijk: “Kan dat bij ons nou ook gebeuren?”

- Ondertussen neuzelt Nederland maar door met een proces tegen iemand die niet in staat is de morele standaarden van de Nederlandse politiek te respecteren.

Maar …… 
Ondertussen dreigt er  in Libie een slachtpartij die zijn weerga bijna niet zal kunnen vinden. Inwoners van de Oostelijke Libische steden wacht een gruwelijk lot. Zij zullen als verraders worden afgemaakt. Hun vrouwen en dochters zullen voor hun ogen worden verkracht.

En ondertussen rest mij inmiddels maar één conclusie: Het is werkelijk God Geklaagd!!!!

zaterdag 12 maart 2011

Eenheid, gelijkheid en vrijheid. Droom of werkelijkheid?


Gisteren kwamen een paar duizend mensen naar het Tahrir plein in Cairo. Niet de massa’s van tienduizenden die ons inmiddels zo vertrouwd zijn geworden. Sinds het geweld waarmee het leger, met hulp van – ingehuurde – gewapende bendes, het plein afgelopen woensdagnacht heeft ‘schoongeveegd van opstandige elementen’, zit de schrik er behoorlijk in.

De bijeenkomst gisteren op het plein had een tweeledig doel. Aan een kant van het plein, voor het deels geblakerde ‘Mogamma’ (het gebouw waar visa bureaus zijn en waar politie en security zetelen) hangen grote rode banners. Daar opgehangen door de liberale krant ‘Dostour’. De teksten keren zich allen tegen de voorstellen van de nieuwe grondwet. Over die grondwet zal volgende week, 19 maart, een volksraadpleging plaatsvinden. De tekst die er nu ligt is in feite de oude grondwet waarin een aantal wijzigingen zijn aangebracht. De teksten op de banners roepen op om hier niet mee akkoord te gaan en dus tegen te stemmen. Diverse sprekers roepen luidkeels en met overslaande stem op tegen het voorstel te stemmen. Een kleine groep ondersteunt deze oproepen met het scanderen van: “Het volk wil een nieuwe grondwet” en “Het volk wil niet slechts aanpassingen.” Wanneer ik enkele van de betogers vraag met welke artikelen van de voorgestelde grondwet ze nou zo’n moeite hebben, krijg ik geen duidelijk antwoord. Over artikel 2 van de grondwet gaat het, vreemd genoeg niet. Daarin staat oa. dat de sharia als leidraad voor de wetgeving geldt.

Een kwartslag verder op het plein demonstreren Moslims en Christen, enigszins krampachtig, hun eenheid. Of in elk geval de wil daartoe. Op het podium het hier gebruikelijke tafereel: vele mannen staan zich te verdringen. Velen hebben er waarschijnlijk niets te zoeken. Maar ach, je bent in beeld. In het midden ontwaar ik een militair met de microfoon in een hand en in de andere hand een Qur’an en een Bijbel. Hij probeert ons zijn visie over te dragen: “Moslims en Christenen zijn één!” Hij herhaalt dat vervolgens een keer of dertig. Een spandoek schuift voorbij met de tekst: "moslim + christen = Egypte." Ook ontwaar ik een Koptische priester en een tamelijk vooraanstaande imam op het podium. Allen met dezelfde boodschap van religieuze eenheid.

Als het einde van de middag nadert en de meeste demonstranten huiswaarts keren, blijven de verkopers van ‘revolutie-souvernirs’ – zoals vlaggetjes, T-shirts, buttons, stickers, shawls  en petjes -  en uitventers van snacks en drankjes over. Een wat triest gevoel maakt zich van me meester. En tegelijkertijd ook wat boosheid. De revolutie die lijkt te smoren in mooie woorden over eenheid, gelijkheid en vrijheid. Maar daar komen mensen dus niet (meer) massaal op af. Berusting of een angstig voorgevoel... Wanneer ik de tunnel van de Metro in daal komt spontaan het verhaal van de ‘Tempel reiniging’ in me op. Toch zo gek nog niet. Of wel?   

donderdag 10 maart 2011

Egyptische leger beschermt Koptische kerken


Het Egyptische leger heeft strenge veiligheidsmaatregelen getroffen rond Koptische kerken in 6 October City, ten zuidwesten van Caïro. De bescherming volgt na Koptische protesten sinds maandag buiten de Maspero (staatstelevisie gebouw).

Veiligheidstroepen in het gebied zijn op dit moment in verhoogde staat van paraatheid. Er is een parkeerverbod ingesteld voor de deur van alle provinciale kerken in een poging terreur aanslagen te verijdelen.

De Egyptische imams werden opgeroepen om de tolerantie en coëxistentie, die al eeuwen heeft bestaan tussen moslims en christenen eeuwenlang te respecteren.

Gedurende de laatste dagen hebben sektarische botsingen in Manshiyet Nasser ten minste aan negen Kopten en een moslim het leven gekost.

Politie terug op Tahrir plein


Sinds vandaag is de politie weer terug op het Tahrir plein in Cairo. Veertig dagen geleden (zou het toeval zijn?), op vrijdagavond 28 januari precies om 18:00 uur trok de politie zich massaal terug uit Cairo. Om daarmee wanorde en chaos in de stad te creëren. Voormalig minister van Binnenlandse Zaken Habib al-Adly wacht nog een proces op aanklacht van het vermoorden van demonstranten en het bevel tot terugtrekking van de politie.

De politie verscheen enkele uren nadat premier Essam Sharaf had aangekondigd dat de politie snel weer zou terug keren in de straten van Cairo. De relatie tussen de bewoners van Cairo en de politie is al jaren zeer slecht. Met name de corruptie van politieagenten is hen een doorn in het oog. Een gemiddelde politieagent verdiende ongeveer 150 Egyptische pond per maand. De rest van zijn ‘salaris’ moest bijvoorbeeld worden aangevuld met geld waarmee weggebruikers hun boete konden ‘afkopen’.

Onder de jongeren die de opstand op 25 januari begonnen is de politie nog steeds het beeld van extreem geweld en meedogenloze agressie. Maar volgens de leiding van het politiekorps is het tijd om een “nieuwe pagina om te slaan, gebaseerd op wederzijds respect.”  Nu maar afwachten of de inwoners van Cairo zo vergevingsgezind zijn en de politie een nieuwe kans willen geven om hun werk naar behoren uit te voeren.

Ter voorbereiding van de terugkeer van de politie op Tharir veegde het leger gisteravond het plein schoon en verwijderde alle tenten van de demonstranten.

Het plein zal niet lang leeg blijven. Voor morgen staat een grote demonstratie gepland ter ondersteuning van de Moslim-Christelijke eenheid en tegen het recente sektarische geweld. 

‘Egypte stort in’


Dit hield de zeer vermogende Kopt Nagieb Sawiris de Koptische demonstranten voor. Voor het gebouw van de Egyptische Radio en Televisie protesteren Kopen al twee dagen tegen het geweld tegen de Kopten en de vernietiging van hun kerken. Sawiris smeekte de de demonstranten naar huis te gaan en te gaan werken. “Alleen daarmee helpen jullie dit land vooruit”.

Intussen is de situatie in Egypte zorgwekkend. Het geweld tussen Kopten, Moslims en criminelen die de straten onveilig maken vormen een groot probleem voor het gezag en de geloofwaardigheid van de Egyptische regering en het leger.

Contra-revolutie

De nieuwe regering van Egypte waarschuwde woensdag zelfs voor een "contra-revolutie" na een reeks geweldadige politieke en religieuze conflicten, die volgens te wijten zijn aan aanhangers van het voormalige regime. De regering bevestigde nog eens nadrukkelijk dat het "volledig is toegewijd aan de belangen van het volk en de uitvoering van de doelstellingen van de revolutie. En zal streng optreden tegen plannen voor een contra-revolutie," aldus het persbureau MENA.

Dertien mensen werden gedood en 140 raakten gewond bij confrontaties tussen moslims en christenen, afgelopen dinsdag avond in verschillende wijken van Cairo. De botsingen duurden  tot woensdagmorgen vroeg. Dinsdagnacht blokkeerden demonstranten blokkeerden de vitale Autostrad Road bij de City of the Dead. Dat wekte de woede op van bewoners van de wijk Sayyeda Aisha die daarop de straat op kwamen. Een inwoner van de wijk zei dat hen werd verteld dat protesterende Kopten had een kleine moskee in brand hadden gestoken en op weg waren naar de beroemde Sayeda Aisha Moskee. Om die in brand te steken nadat moslims een kleine kerk hadden vernield. Het leger moest er aan te pas komen om de strijdende partijen uiteen te jagen.

Koptische bewoners beschuldigden "salafistische groepen en schurken" van het organiseren van de aanvallen op Koptische kerken. Het salafisme is een strikte interpretatie van de islam, maar niet noodzakelijkerwijs gewelddadig.
Vader Samaan, priester van de Samaan El-Kharraz Kerk in Mokattam, zei echter dat het geen was clash tussen moslims en christenen. "De aanval was duidelijk georganiseerd en de aanvallers gebruikten geweren. Onze moslim buren hebben niet zulke grote aantallen wapens."

Ondertussen op Caïro Tahrir-plein

Op het plein, het epicentrum van de anti-regime werden de daar bivakkerende demonstranten overvallen door aanvaller gewapend met messen en machetes. Ze vielen demonstranten aan vernielden hun tenten, die daar al sinds 25 januari jl. stonden. Het leger had de demonstranten al eerder gesommeerd om uiterlijk woensdag avond hun kampement te ontmantelen.

Ook hier werd het gebruik van grof geweld toegeschreven de overblijfselen van het regime van Mubarak. Het geweld kon de kop op steken vanwege het vacuüm dat ontstond doordat de politie geheel uit de straten verdween tijdens de protesten in januari, die leidden tot het aftreden van Mubarak.

Mensenrechtenorganisatie Amnesty International veroordeelde het door het leger gebruikte geweld tegen de demonstranten fel. "Het is absoluut onaanvaardbaar dat het leger actief deelneemt aan het gewelddadig breken van de vreedzame protesten”, zei de in Londen gevestigde waakhond adjunct-directeur voor het Midden-Oosten en Noord-Afrika, Hassiba Hadj Sahraoui. "De Opperste Militaire Raad heeft de plicht om het recht op vreedzaam protest te handhaven."

Verdeel en heers

De Moslim Broederschap, de grootste oppositie Egyptische beweging, legt de schuld van het oplaaiende geweld bij de overgebleven aanhangers van het regime van ex-president Hosni Mubarak. "Deze mensen huldigen het principe "verdeel en heers".

Activisten en politieke partijen hebben aangekondigd aanstaande vrijdag een miljoen man mars van Tahrir-plein naar Sol dorp te organiseren.

dinsdag 8 maart 2011

Hoopvol gebaar van Grand Sjeikh



De Grand sjeikh van Al-Azhar in Cairo, Ahmed al-Tayyeb, had vanmiddag een ontmoeting met Anba Theodesus, de bisschop van Gizeh. In dit gesprek uitte hij zijn verdriet over de brandstichting van een kerk, afgelopen zaterdag ten zuiden van Caïro.

Volgens Al-Tayyeb is het incident de “ongekend in de Arabische en islamitische geschiedenis." En volgens hem ook in strijd met de islamitische leer, die de eerbiediging van de vrijheid van godsdienst voor de volgelingen van andere godsdiensten voorstaat.

Hij drong er bij de moslims van het dorp Sol op aan de kerk te herstellen en de weg van opruiing en geweld te verlaten.

Boze Kopten leggen verkeer in delen Cairo plat


Vandaag hebben ruim 2000 Kopten een aantal van de belangrijkste wegen in Caïro geblokkeerd, met inbegrip van de ringweg, uit protest tegen de – wat zij noemen - sektarische acties die de afgelopen dagen hebben plaatsgevonden in het dorp Etfeeh.

Gewelddadige confrontaties tussen leden van een islamitische familie, na het uitkomen van een affaire tussen een vrouwelijk familielid en een christelijke man. De botsingen, die het leven van twee moslims kosten, werden gevolgd door het in brand steken de van de Al-Shahedayn Kerk in Etfeeh. Om op die manier wraak te nemen op de christenen.

Het verkeer op de ‘6 oktober brug’ kwam ook helemaal tot stilstand omdat de Kopten weigerden hun protesten voor gebouw van de staatstelevisie te beeindigen. Daarbij riepen ze leuzen als: 
"Houd je hoofd omhoog, je bent een Kopt". En kruisen werden omhoog gehouden.

Premier Essam Sharaf de Koptische riep de demonstranten op om zo snel mogelijk overleg te voeren om oplossingen voor hun problemen te bespreken.

Gisteren kondigde premier Sharaf al aan dat de regering aan de eisen van de demonstranten zal voldoen. Hij bood de Kopten nieuwe bouwgrond aan en het herstel van de verbrande kerk. Ook beloofde hij een uitgebreid onderzoek naar de aanvallers van de kerk en hun arrestatie. Sharaf beloofde ten slotte father Mataeos, priester van de Kardasa Kerk , die sinds het incident gevangen zit, onmiddelijk vrij te laten.

maandag 7 maart 2011

Kopten demonstreren tegen geweld


Honderden Kopten hebben zondag voor het genouw van de Egyptische Radio en Televisie gedemonstreerd  tegen het in brand steken van een kerk in het dorp Sol in Atfeeh in de provincie Helwan op 30 km. ten zuiden van Cairo.

De demonstranten droegen spandoeken met teksten die de overheid beschuldigen van het gebrek aan bescherming en veiligheid. Ook riepen de betogers slogans waarin Hussein Tantawi, het hoofd van de Hoge Raad van de Strijdkrachten die de macht in handen hebben na het terugtreden van president Mubarak, wordt opgeroepen om in te grijpen om de Koptische kerken te beschermen tegen het toenemend moslim geweld.

Priesters uit het dorp Sol namen ook deel aan de betoging en wezen nadrukkelijk op hun recht op bescherming. Bescherming waarop iedere Egyptenaar recht heeft.
Ook eisten demonstranten het ontslag van de gouverneur van Helwan, de provincie waarin het incident plaatsvond. Ze beschuldigden hem van laksheid om de kerk tijdig te beschermen. Tenslotte riepen om een vergoeding voor de families van de slachtoffers en de restauratie van de kerk op kosten van de staat.

Afgelopen zaterdag werden twee mannen gedood tijdens gevechten tussen moslims en christenen. De confrontatie mondde uit in het in brand steken van de kerk in Shaidain Sol door moslims.  Directe aanleiding voor het uitbreken van het geweld was een vete tussen twee families die tegen een relatie tussen een Koptische man en een moslima.

Liefdesrelaties tussen moslims en christenen zijn taboe in Egypte. Een huwelijk tussen een christen en een moslim is wettelijk verboden en alleen mogelijk als de christelijke partner zich bekeert tot de islam.

Twee mannen, de vaders van het stel in kwestie, werden gedood tijdens gevechten tussen moslims en christenen. Na de begrafenis van de vader van de vrouw trok een grote groep moslims naar de dorpskerk en zetten die in brand.

Het leger, dat is de beveiliging in Egypte heeft overgenomen van de politie, die plotseling verdween tijdens de anti-regime protesten vorige maand, slaagde er in om het vuur te doven en de rust in het dorp te gebied te herstellen.

Het geweld tegen Christenen in Egypte is geen toenemende en algemene trend. Incidenten, als nu in Sol, zijn nieuw en komen met enige regelmaat voor. In bijna alle gevallen zijn familie kwesties of meningsverschillen over land de directe aanleiding op oplaaiend geweld. Voor de betogers in Cairo is het echter het zoveelste bewijs dat Christenen onvoldoende worden beschermd.

Mijn foto
Cairo, El Maadi, Egypt
De Arbaische Lente heeft in Egypte geleid tot grote veranderingen. Somigen noemen het een 'Revolutie'. Egypte op weg naar democratie? Ik volg de ontwikkelingen op de voet en doe daar verslag van.